En obehaglig förförare
Norah Vincent, en lesbisk journalist för bland annat Los Angeles
Times, ger sig själv ett uppdrag. Efter en natt klädd i drag i New York
lär hon sig viktiga hemligheter om outtalade manliga koder och hur män
och kvinnor kommunicerar med varandra. Hon vill veta mer och bestämmer
sig för att wallraffa som man. Hon bygger sju kilo muskler, tar
tallektioner, klämmer in bysten i en för liten sport-bh, införskaffar
slak liten silikonpenis och lär sig anlägga eftermiddagsstubb.
Först
trodde jag att det djupa obehag jag upplevde berodde på att jag kände
av den galenskap hon själv landade i. Efter att ha infiltrerat grupper
av bowlande män och sliskiga dörrförsäljare, besökt sorgliga
strippklubbar och seriedejtat tjejer, gått i kloster med munkar och
varit på helgretreat Ö la Robert Bly, bryter hon ihop och checkar in på
psyket. (Hon
checkar ut sig själv lika fort. Självdestruktiviteten och depressionen
var inte att förvånas över, förklarar en psykiatriker,
det är priset
för att leva dubbelliv i ett och ett halvt år.) Sedan tror jag obehaget
beror på hennes oetiska metod. Särskilt i de fall hon vinner mäns
vänskap och förtroenden, för att sedan avslöja sitt kön och agenda. Hon
brottas ständigt med dåligt samvete, så avslöjandet ger henne uppenbar
lättnad - och en illa dold förtjusning över att hon lyckats.
Värst
är när hon går till sängs med en kvinna som tydligt deklarerat att hon
absolut inte kan tänka sig att ha sex med andra kvinnor. Vincent
ställer sig inte frågan hur hon själv skulle ha reagerat i en omvänd
situation. De flesta hon berättar sanningen för förlåter henne, även
kvinnan i sängen, och flera fortsätter kontakten. Men Vincent verkar
också veta vem hon tryggt kan berätta för. Männen hon var mest rädd
för, de i mansbefrielsegruppen, fick inget veta. Det
Vincent har företagit sig är ett slags antropologiskt fältarbete. Hon
vill förstå hur män fungerar genom att befinna sig som man bland män.
Men
förutom etik saknar hon distans och analysredskap, vilket gör att
hennes intryck och generaliseringar bakas samman till ett sammelsurium
av motstridiga föreställningar om klass och kön. Hon förvånas över att
männen på bowlingklubben är så känsliga, reflekterande och varken är
rasister eller homofober. Att hennes reaktion kanske handlar om hennes
egna fördomar om män från arbetarklassen reflekterar hon inte över: hon
nämner över huvud taget inte klass.
Efter
att ha besökt strippklubbar skriver hon att "rena knull och djurisk
utlösning" är vad den manliga sexualiteten verkar handla om. Men då har
hon just beskrivit en ung man med armarna runt en strippas hals,
ansiktet lätt lutat mot skuldran, milda ögon som tittar rakt på henne
genom en dimma av trygghet - som ett trött barn buret av sin mamma.
När
hon dejtar tycker hon att kvinnor förgör män med sina anklagelser, sin
överlägsenhet och makt att säga nej. Män behöver kvinnor för så mycket;
upphetsning, självkänsla och mening. Kanske män blir våldsamma därför
att det är det enda övertag och maktinstrument de har?
Samtidigt
som Vincent sympatiserar med män och nyanserar mansbilden (en snygg
kille faller i gråt när han berättar hur objektifierad han känner sig)
får hon dem att framstå som outvecklade grottvarelser. Och samtidigt
som hon gör ner kvinnor (de är falska och osolidariska) lyckas hon
framställa det kvinnliga könet som det bästa att tillhöra (och allra
bäst är att vara lesbisk, för de slipper den heterosexuella sörjan).
Det
mest obehagliga med boken är därför att rabiata feminister likväl som
kvinnohatare kan plocka ut de bitar som passar dem bäst. Vilket kan
förklara varför boken fått fantastiska recensioner. Bara
ett fåtal protesterar. Hallå, skriver en läsarrecensent på amazon.com,
har jag missat något? Nej. Drottningen har inga kläder. Men hon kan
skriva och konceptet förför.
Self made man.
My year disguised as a man
av Norah Vincent Atlantic Books
(LO-tidningen)