Terra Nullius - En resa genom ingens land av Sven Lindqvist
Jag
kastar mig över Terra Nullius som ett läshungrigt barn, utsvulten på
berättelser om det land och folk som omger mig. Längtande efter att på
svenska få läsa om, och med en annan svensk få dela, det
australiensiska landskapet och de oförrätter som begåtts och begås mot
dess ursprungliga innevånare.
Till min förtjusning börjar Sven Lindqvist sin resa just där jag bor, i
Adelaide, huvudstad i delstaten South Australia. Det är här han hyr en
bil och börjar sin 1 200 mil långa resa. Först rakt upp genom öknen
till Darwin för att sedan vända söderut och färdas tillbaka längs
västkusten. Avslutar sin resa gör han med ett flyg tur och retur till
Uluru, det stora inselberget mitt på kontinenten.
Och
förtjusande är det och underbart är det när han beskriver hur acacians
och eukalyptusträdets kronor flyter som moln på himmelen i hettan, hur
friskt regn får öknen att prunka med gula, röda och blå blommor och
gölar fyllas av rött vatten. Hur saltbuskens list med sina två sorters
frön överlever torkan, liksom hu känguruhonornas fortplantning
anpassats till den. Hur horisont och himmel flyter samman och sjöarna
så ytliga att fukten verkar som slickad på marken.
Vacker är
också hans prosa. Och effektfull. Stilen som han själv kan tänka sig
kalla en variant av 1700-talets lärodikter, eller "självbiografi med
reseskildring, litterär analys med samhällskritik, idéhistoria med dröm
och poesi", går hem ("Författaren själv" 1993). Hans egna reflektioner
och drömmar blandas med landets historia och nutid. Han citerar ur
barndomens äventyrsböcker, litterära verk, antropologiska studier,
statliga dokument och blottlägger så rasismens och kolonialismens
grunder och konsekvenser, liksom det motstånd det mött.
Vackert
är slutligen också vad som skulle kunna vara det mest optimala
freudianska fadersmordet (vars existens och relevans han själv
ifrågasätter i boken) av dem alla - den radikale mannens uppgörelsen
med de västerländska fäder som gått före, teoretikerna och
kolonisatörerna, de som utan betänkligheter förvanskat data och utrotat
folkslag för att passa den egna gärningen. Med en egg vassare än vass
svingar han svärdet och kräver ursäkt och ansvar.
Men sedan
upphör skönheten, och veckorna efter jag läst boken träder jag
försiktigt på den australienska marken och illamåendet finns kvar
länge, länge.
Det är historierna om hur aboriginska sexåriga
pojkar togs till fånga, tvingade till ett hav de aldrig tidigare sett
för att dyka efter pärlor och när de förbrukats lämnas lama, ensamma
att dö.
Det är människorna som sattes i halsfängelse ("de tyckte
om det själva") och i månader tvangs vandra till den fasansfulla
slutdestinationen, "dödens öar", där de tvångsbehandlades för att bota
en sjukdom de visade sig inte ha - det var inte syfilis utan den
tropiska hudsjukdomen framboesi. De flesta dog på öarna, inte av
sjukdomen utan av de medicinska experimenten och sorg.
Döden som
mötte andra i form av de vitas sjukdomar, radioaktivitet och avfall
från provsprängningar, alkoholism, rena massmord och avrättningar. De
100 000 barn som togs från sina föräldrar, för barn som var halvkast
ansågs intellektuellt överlägsen aboriginen och statens plikt var att
skilja dem åt. All sorg och förtvivlan av från att tas från det som var
viktigast både under livet och i döden - släktskapet och landet.
Men
för de vita gjorde detta ingenting. Aboriginerna var ett underlägset
folk som skulle dö ut. Marken tillhörde därför ingen, det var "terra
nullius", ingens land.
Australiens konservativa regering vägrar
än idag säga förlåt. Det där hände för länge sedan. De som lever idag
har ingen skuld. Men Sven Lindqvist har rätt. Precis som
nationalskatter och -skuld går även ansvar att gottgöra i arv. Som
gammelmoran han mötte i Trondheimsfjorden i början av 1950-talet
påpekade när han skämtsamt försökte urskulda transiteringen av tyska
trupper med att säga att han då bara var tio år och inte varit
tillfrågad: han var ju stor nog att dela på rovet.
(LO-tidningen)